Trápí vás nespavost? Nesahejte po lécích, jde to i jinak

·         Nespavost má výrazný negativní vliv na každodenní život. Proto je třeba ji léčit. V posledních letech dávají lékaři přednost kognitivně-behaviorálním terapiím. Jsou v léčbě nespavosti účinnější než léky.
 
·         Lidé, kteří nemohli spát, odedávna hledali látku, která by jim spánek navodila. Od 70. let minulého století však lékaři pozorují, že spánek získaný díky lékům není normální. Je to spánek modifikovaný ve své struktuře, většinou lehčí, často doprovázený probuzením, které si pacient ani neuvědomuje. Při delším užívání pak léky neúčinkují.
dívka na posteli
 
·         Vznikly nové psychoterapeutické přístupy, jejichž cílem je usměrnit myšlenky a víru nespavce ve vztahu k spánku. Cílem takové léčby je změnit zvyky pacienta a posílit psychologické mechanismy spánku a omezit to, co brání homeostatické tlaku na spánek čili přirozené únavě a potřebě spánku. Když člověk nedokáže usnout a jeho spánek je přerušovaný, používá strategii, kterou považuje za účinnou, aby se vyspal. Rozhodne se chodit spát dříve, v neděli nebo na dovolené déle spí v naději, že se více vyspí.
 
·         Zde se dostáváme k paradoxu typickému pro nespavost: člověk tráví příliš mnoho času v posteli a posiluje tak mechanismy nespavosti. Řešením je změna chování: chodit pravidelně ve stejnou hodinu spát a ve stejnou hodinu vstávat. Tato pravidelnost je jedním z motorů spánku. Hodinu třeba přizpůsobit tomu, zda je člověk ranní ptáče nebo sova.
 
 budík v posteli
·         Světlo dává signál našim vnitřním hodinám, proto je důležité pobýt chvilku venku, nejlépe ráno. Pokud jde o sport, je třeba jej provozovat v pravidelné době a přirozeně dlouho předtím, než jdeme spát. Pozor ale, abychom nemíchali ospalost během dne se symptomy jiné nemoci jako nespavosti. Denní nespavost může vznikat ze špatné kvality spánku, nedostatku spánku, ale může také odpovídat hypersomnii centrálního původu.
 

Ohodnoťte příspěvek

Categories: Ženy