Hon na zákazníka aneb najděte svou cílovou skupinu

Každý produkt či služba, pokud má najít své uplatnění na trhu, musí najít svého zákazníka. A pokud možno ne jen jednoho. Na druhé straně ne vždy platí, že čím víc, tím lépe. Snaha zasáhnout co nejširší terč nemusí nést vždy to nejlepší ovoce.
 psaní fixou
Kdo sází na širokou masu spotřebitelů, musí se na ni obracet s produkty běžné spotřeby a jeho hlavní marketingovou zbraní bude cena. Čím nižší, tím lepší. O peníze jde totiž v takovém případě až na prvním místě. Průzkumy ukazují, že čeští zákazníci už začínají rozlišovat zboží, kde jsou ochotni připlatit za vyšší kvalitu či dobrou značku, a pak to, kde je zajímá hlavně to, aby ho pořídili levně a je jim celkem jedno, jaký název nese. Do první kategorie patří třeba víno či kvalitní tvrdý alkohol, do druhé třeba kečupy nebo prací prášky, kde necítí valný rozdíl mezi značkami a cena se tak stává hlavním určujícím faktorem.
 
Konkurenční boj o „masového zákazníka“ se pak odehrává v rovině často sebevražedných cenových válek. Ne vždy je to však nutné. V určité oblasti trhu je cena dominantním nástrojem konkurenčního boje. Pokud se ale cenová „hysterie“ přesouvá i do trhů, kde nemá „bitva o haléře“ opodstatnění, jedná se jen o krátkodobý trend (ať již kupujících či výrobců). Vždy platí základní pravidlo, že levné věci si může koupit každý, ale jen někteří si je kupovat musí opakovaně.
tlustý sešit

Cena není vším

Naopak přesné zacílení i na velmi úzkou cílovou skupinu může přinášet zajímavé zisky. A pro malé firmy, které se těžko mohou pouštět do cenových soubojů s nadnárodními giganty, může být i jediným receptem, jak si najít své místo na trhu mimo krvavé vody konkurenčního boje. U menších firem je rozumnější spíše se zaměřit na specializaci a na poskytování lepších služeb a servisu než mají ostatní na trhu, protože pro malý podnik je dost obtížné…
 

Hon na zákazníka aneb najděte svou cílovou skupinu
Ohodnoťte příspěvek

Categories: Business

">